BAZA REZULTATÓW | OPIS REZULTATU SZKOLENIOWEGO


Nazwa rezultatu szkoleniowego Model tworzenia wioski tematycznej

Opis rezultatu szkoleniowego:

Rezultatem projektu jest Model tworzenia wioski tematycznej jako system ułatwiania wchodzenia i powrotu na rynek pracy mieszkańcom obszarów dotkniętych degradacją cywilizacyjną, wynikającą ze zmian struktury ekonomicznej wsi, a zwłaszcza upadku tzw. rolnictwa uspołecznionego.
Koncepcja tworzenia wsi tematycznych zakłada opracowanie wspólnego projektu rozwoju z wykorzystaniem istniejących zasobów, których dotychczas nie traktowano jako zasoby atrakcyjne czy przydatne. Założeniem koncepcji tworzenia wioski tematycznej jest przypisanie każdej wsi odrębnej specjalizacji, sprecyzowanie obszaru interesujących zagadnień oraz opracowanie oferty atrakcyjnej ze względu na specyfikę wsi. Projektowane działania mają na celu aktywizowanie wsi jako całości społeczno-ekonomicznej oraz kulturowej, jak i przetestowanie tej koncepcji. Opracowany model może funkcjonować zarówno w formie pojedynczych podmiotów, jak i zespołu współpracujących ze sobą wiosek tematycznych.
Pierwsza faza realizacji projektu obejmuje: przypisanie każdej wsi odrębnej specjalizacji, sprecyzowanie obszaru interesujących zagadnień oraz opracowanie oferty atrakcyjnej ze względu na specyfikę wsi.
Partnerstwo przewiduje realizację następujących projektów obejmujących poszczególne wsie:
- Dąbrowa - Wioska Zdrowego Życia. Specjalizacja tej wsi opiera się na zagadnieniach związanych ze zdrowym trybem życia. W ramach tworzenia produktu wsi mieszkańcy przygotowują m.in.: zajęcia edukacyjne (np. zioła w kuchni i kosmetyce) oraz terapeutyczne (np. hipoterapia, dogoterapia), ogród zdrowia (spirala ziół, ogródek medytacyjny), ścieżkę zdrowia (w tym m.in. ścieżkę Kneippa), piramidę zdrowia itp. Zajęcia są prowadzone w gospodarstwach edukacyjnych natomiast lekcje biologii w naturze.
- Iwięcino - Wioska Końca Świata. W ramach tej wioski tematycznej prowadzone są zajęcia edukacyjne związane z różnymi światami - przyrody, historii, rolnictwa. W ramach tworzenia produktu wsi mieszkańcy są przygotowani do prowadzenia zajęć edukacyjnych nt. astronomii, historii i końca świata rolniczego, języka niemieckiego i różnic międzykulturowych. Przygotowany został także podwórzec czasu oraz zajęcia artystyczne, usługi kulinarne i agroturystyczne.
- Paproty - Wioska Labiryntów i Źródeł. Specjalizacja wsi wywodzi się z labiryntowego ukształtowania przestrzeni wsi i opiera się na zagadnieniach związanych z labiryntem, torfem i źródłami. W ramach tworzenia produktu wsi, wykorzystując warunki naturalne mieszkańcy uczą się prowadzić zajęcia edukacyjno-artystyczne z wykorzystaniem wikliny i torfu. We wsi powstały labirynty, w których prowadzone mogą być gry i zabawy terenowe oraz różnorodne formy terapii.
- Podgórki - Wioska Baśni i Zabawy. Specjalizacja opiera się na zagadnieniach związanych z bajkami i rowerami. Mieszkańcy wsi uczą się prowadzenia zajęć teatralnych i artystyczno-rękodzielniczych. Powstał także warsztat rowerowy, wokół którego mieszkańcy wsi rozwijają usługi, takie jak: turystka rowerowa i wychowanie komunikacyjne.
- Sierakowo Sławieńskie - Wioska Hobbistów w której przestrzeń została zaaranżowana do rozgrywania tzw. gier fabularnych oraz przygotowano odpowiednią ofertę kulinarną i gospodarstwo edukacyjne. Po opracowaniu planu każda wieś wyznacza menedżera do zarządzania wspólnym przedsiębiorstwem. Dla menedżerów przygotowano szkolenia z zakresu komunikacji, zarządzania oraz technik promocyjnych.

Do innych uczestników adresowane są szkolenia zawodowe, w tym z zakresu zawodów niszowych i zanikających, jak kowalstwo, tkactwo, ceramika, wspomagające podjęcie wybranej aktywności w ramach oferty wsi.
W ramach umożliwienia sprawnego funkcjonowania proponowanego modelu przewidziane jest prowadzenie szkoleń z zakresu rozwijania kreatywności, zawierające poniższe bloki tematyczne:
- metody integrujące grupę, czyli gry i zabawy stosowane w sytuacjach początkowych;
- metody aktywizacji młodzieży i dorosłych w pracy nad projektami przyszłości;
- zabawy cyrkowe fabularyzowane z wykorzystaniem chusty animacyjnej i prostych rekwizytów;
- metody żonglowania różnymi rekwizytami;
- ćwiczenia parateatralne i klaunada;
- rozwijanie własnych idei i pomysłów;
- podstawy teoretyczne pedagogiki cyrku i zabawy oraz metodyka prowadzenia zabaw cyrkowych;
- cyrkowe show w wykonaniu uczestników;
- czarny teatr jako nowatorska metoda pracy.

Warunki konieczne do stosowania rezultatu:

Do stosowania rezultatu konieczne jest:
- zapoznanie z materiałami dotyczącymi tworzenia wioski tematycznej;
- przeprowadzenie szkoleń;
- przygotowanie strategii tworzenia wioski tematycznej i dokonanie wyboru specjalizacji;
Podstawą tworzenia wioski tematycznej jest bazowanie na kapitałach: informacyjnym, kulturowym, ludzkim, społecznym, przyrodniczym.
Koszty tworzenia wioski mogą być wyższe w przypadku rozbudowy infrastruktury związanej ze specjalizacją danej miejscowości.

Opinia eksperta:

Proponowany przez Partnerstwo rezultat Model tworzenia wioski tematycznej jest trafny z uwagi na wybór grupy beneficjentów i rodzaj podejmowanego problemu w odniesieniu do mieszkańców wsi, zamieszkujących na obszarach o niskiej konkurencyjności i dotkniętych problemem bezrobocia strukturalnego. Innowacyjny w tym rezultacie szczególnie jest typ podejmowanego problemu, tj. zaktywizowania społeczności lokalnych i bazowanie na kapitałach kulturowym, ludzkim, przyrodniczym, informacyjnym. Nowatorskie jest podejście zorientowane na wieś, jako swoisty system społeczno-gospodarczy, ukierunkowany na tworzenie źródeł dochodu związanych z gospodarką opartą na wiedzy i wykorzystujący wiedzę ukrytą, nieformalną mieszkańców wsi.

Beneficjenci:

mieszkańcy społeczności lokalnych


Rezultat został przygotowany w ramach PIW EQUAL

Numer projektu A0407

Czy rezultat jest rekomendowany przez eksperta: tak

Czy rezultat może być stosowany bez wsparcia finansowego: nie

Region testowania: Zachodniopomorskie