BAZA REZULTATÓW | OPIS REZULTATU SZKOLENIOWEGO


Nazwa rezultatu szkoleniowego Model zatrudnienia przejściowego i zatrudnienia niezależnego

Opis rezultatu szkoleniowego:

Rezultatem projektu jest przygotowanie Modelu zatrudnienia przejściowego i zatrudnienia niezależnego przez Partnerstwo, w ramach międzynarodowego modelu Domu-Klubu Fountain House (Dom pod Fontanną). Celem rezultatu jest wspieranie osób chorych z zaburzeniami psychicznymi w powrocie do samodzielnego życia na rynek pracy oraz do aktywności społecznej. Model funkcjonowania Domu-Klubu, stanowi nowatorski element umożliwiający wyrównanie ich szans na funkcjonowanie na otwartym rynku pracy m.in. poprzez większy udział w szkoleniach i zatrudnienie.
W Domach-Klubach beneficjenci biorą udział: w zajęciach edukacyjnych (kursach zawodowych, językowych, komputerowych, warsztatach, zajęciach z ekspertami), pomagających w przygotowaniu do wejścia na otwarty rynek pracy. Biorą oni również udział w programie zatrudnienia przejściowego, mając możliwość zdobywania doświadczenia w kilku miejscach pracy i na kilku stanowiskach (do 9 miesięcy na jednym stanowisku pracy). Tworzenie nowych miejsc pracy dla uczestników projektu opierało się na bezpośredniej współpracy Domów-Klubów z pracodawcami. Obowiązki wyznaczone przez pracodawców wykonuje zazwyczaj rotacyjnie dwóch członków Domu-Klubu. Rolą Domu pod Fontanną jest przede wszystkim zachęcenie pracodawców do zatrudnienia członków Domu-Klubu, odpowiednio przygotowanych do pracy podczas kursów i zajęć. W celu przygotowania przedsiębiorców do zatrudniania osób chorych psychicznie partnerzy przeprowadzali spotkania, seminaria i warsztaty informacyjno-edukacyjne dla pracodawców na temat zasad odpowiedzialnego biznesu i elastycznych form zatrudnienia, funkcjonowania modelu Domu -Klubu oraz formuły zatrudnienia przejściowego.

Warunki konieczne do stosowania rezultatu:

Do stosowania rezultatu konieczne są:
- przygotowanie placówki Domu-Klubu;
- opracowanie autorskiego programu szkoleń lub wykorzystanie dostępnej oferty firm szkoleniowych.
Koszty związane z przygotowaniem stanowiska pracy oraz koszty pracy beneficjenta zatrudnionego w ramach Modelu zatrudnienia przejściowego są ponoszone przez pracodawcę.

Opinia eksperta:

Najistotniejszymi elementami rezultatu są Model funkcjonowania Domów-Klubów oraz Model zatrudnienia przejściowego kierowany do osób z zaburzeniami zdrowia psychicznego. Proponowane rozwiązanie, zgodnie z celami Partnerstwa, wspomagało beneficjentów w wyjściu z izolacji społecznej i zawodowej poprzez współdziałanie wielu podmiotów, w tym przedsiębiorców.
Przygotowanie beneficjentów, poprzez udział w zajęciach edukacyjnych (kursach zawodowych, językowych, komputerowych, warsztatach, zajęciach z ekspertami), do podjęcia zatrudnienia przejściowego, umożliwiającego zdobycie doświadczenia zawodowego, stanowi model działania kompleksowego na rzecz tej grupy odbiorców. Aktywne włączenie pracodawców, poprzez przejściowe zatrudnianie podstawowej grupy odbiorców, jest innowacyjnym rozwiązaniem w zakresie wspierania osób z problemami zdrowia psychicznego, a w odniesieniu do pracodawców - przy zapewnieniu efektywności prowadzonych działań Partnerstwa - powinno wpłynąć na zmianę nastawienia do zatrudniania tej grupy beneficjentów. Różnorodność podmiotów i zakres ich odpowiedzialności statutowej wskazuje na przygotowanie systemowego rozwiązania wspierania grupy ludzi z problemami zdrowia psychicznego, pozostających w izolacji społecznej czy też zawodowej. Wypracowane modele mogą być, przy odpowiedniej adaptacji (rodzaj szkoleń przygotowujących do zatrudnienia przejściowego, udział pracodawców), stosowane w innych środowiskach, zajmujących się rehabilitacją społeczno-zawodową osób z problemami zdrowia psychicznego.

Beneficjenci:

osoby z problemami zdrowia psychicznego, przedsiębiorcy


Rezultat został przygotowany w ramach PIW EQUAL

Numer projektu A0733

Czy rezultat jest rekomendowany przez eksperta: tak

Czy rezultat może być stosowany bez wsparcia finansowego: nie

Region testowania: Mazowieckie-Warszawa, Kieleckie-Kielce