BAZA REZULTATÓW | OPIS REZULTATU SZKOLENIOWEGO


Nazwa rezultatu szkoleniowego Model Sieci Centrów Edukacji Społeczeństwa Informacyjnego (SCESI)

Opis rezultatu szkoleniowego:

Model Sieci Centrów Edukacji Społeczeństwa Informacyjnego (SCESI) to zintegrowany, powtarzalny i wystandaryzowany system organizacji szkoleń dla sektora MSP, dostępnych na szczeblu lokalnym. Na metodologię SCESI składają się: - dostosowanie szkoleń do potrzeb sektora MSP dzięki użyciu metody mapy kompetencji do tworzenia programów szkoleniowych, elementów metody bilansu kompetencji do adaptacji programów do indywidualnego odbiorcy;
- nowe metody promocji i rekrutacji;
- zastosowanie nowoczesnych metod nauczania - blended learning - pozwalających stopniowo przesuwać akcent z nauczania bezpośredniego na samokształcenie przy pomocy technologii informacyjnych;
- 4) wprowadzenie do placówek szkoleniowych jednolitych standardów edukacyjnych wymaganych w kształceniu osób dorosłych.
Podział ról w strukturze Sieci Centrów Edukacji Społeczeństwa Informacyjnego kształtuje się następująco: Centrala sieci bada potrzeby szkoleniowe, przygotowuje programy szkoleń blended learning, materiały do szkoleń stacjonarnych i e-learningowych, przygotowuje pracowników systemu, wspomaga zarządzanie organizacją szkoleń, korzysta z usług ekspertów z zakresu organizacji i zarządzania szkoleniami, nowych kierunków nauczania dorosłych z zastosowaniem IT oraz ekspertów z zakresu opracowywania treści merytorycznych tych szkoleń. Ośrodki lokalne prowadzą lokalny monitoring potrzeb szkoleniowych, prowadzą szkolenia wg metodologii SCESI.

Warunki konieczne do stosowania rezultatu:

Rezultat Model Sieci Centrów Edukacji Społeczeństwa Informacyjnego (SCESI) został przetestowany w ramach Działania 2 w Centrali sieci. Przetestowano jeden ośrodek lokalny w Jeleniej Górze ze stacjonarną i mobilną pracownią komputerową, w ramach którego zostały przetestowane produkty - elementy składowe rezultatu. Warunkiem wdrożenia rezultatu jest posiadanie przez nową jednostkę potencjału doświadczenia, zasobów i znajomości specyfiki rynku szkoleń. Instytucje, chcące stosować rezultat muszą posiadać profesjonalnie przygotowane kadry ekspertów z zakresu blended learning, dostarczające wysokiej jakości szkoleń, platformę e-learningową z treścią szkoleń ustawicznych oraz zapotrzebowanie na dostarczanie wystandaryzowanych szkoleń na poziomie lokalnym. Jednostką taką może być partnerstwo/konsorcjum obejmujące organizacje wykorzystujące sieć do dużych projektów szkoleniowych na rzecz MŚP oraz samorządy terytorialne, nadzorujące zadania związane z kształceniem ustawicznym poprzez wprowadzanie placówek edukacyjnych do Sieci.

Opinia eksperta:

Przedstawiony przez Partnerstwo, w oparciu o dokumentację projektową i ankietę rezultat projektu w postaci Modelu Sieci Centrów Edukacji Społeczeństwa Informacyjnego (SCESI) ekspert uznał za model odpowiadający na potrzeby odbiorców, tj. przebadanych w ramach Działania 1 przedsiębiorców, a więc w tym zakresie trafny. Według diagnozy PPR, niedostosowanie oferty do potrzeb tej grupy wynika głównie z niewłaściwie skonstruowanego pod względem merytorycznym, promocyjnym logistycznym i infrastrukturalnym systemem usług wspierających MSP, w tym usług szkoleniowych. Niesatysfakcjonująca pod względem merytorycznym oferta powoduje, że przedsiębiorcy i pracownicy MSP zniechęcają się do korzystania ze szkoleń. Pracodawcy uznają je za zbyt ogólne, niedostosowane do ich konkretnych potrzeb. Pracobiorcy zaś nie widzą związku pomiędzy szkoleniami, a poprawą swojej sytuacji na rynku pracy. Niesatysfakcjonujący poziom promocji usług wsparcia powoduje, że informacja o usługach szkoleniowych nie dociera do potencjalnych odbiorców. Ogromna część, jak wynika z przeprowadzonych badań w sektorze MSP, nie potrafiła wskazać żadnego źródła informacji o usługach wsparcia. Również nie satysfakcjonujący pod względem logistycznym, infrastrukturalnym i organizacyjnym sposób organizacji usług szkoleniowych powoduje, że przedsiębiorcy i pracownicy sektora MSP z terenów wiejskich i małych miejscowości mają dwojakie problemy z dostępnością do profesjonalnych usług szkoleniowych:
- (1) profesjonalne ośrodki szkoleniowe zlokalizowane są w dużej odległości od miejsca zamieszkania/prowadzenia firmy przez beneficjentów, dojazd do nich zabiera dużo czasu i wiąże się z wysokimi kosztami. Badania prowadzone wśród MSP wykazują, że brak czasu i środków to ważne bariery korzystania z usług wsparcia przez reprezentantów ww. grupy;
- (2) usługi świadczone na poziomie lokalnym często charakteryzują się niższa jakością niż usługi świadczone w dużych ośrodkach miejskich, co związane jest z brakiem profesjonalnie przygotowanych programów, a szczególnie z niskiej jakości materiałów opracowywanych przez trenerów.
Rezultat wypracowany w projekcie odpowiada zatem w pełni na zdiagnozowane potrzeby grupy odbiorców MSP, ma duży potencjał replikacji i jest, szczególnie w branży metalowej, drzewnej, tworzyw sztucznych i turystycznej próbą nowego wystandaryzowania usług, a więc posiada cechy innowacyjności dla tego sektora.

Beneficjenci:

pracodawcy, pracownicy małych i średnich przedsiębiorstw, pracownicy mikroprzedsiębiorstw


Rezultat został przygotowany w ramach PIW EQUAL

Numer projektu F0212

Czy rezultat jest rekomendowany przez eksperta: tak

Czy rezultat może być stosowany bez wsparcia finansowego: nie

Region testowania: Euroregion Nysa