Nazwa rezultatu szkoleniowego | Kompleksowy model aktywizacji zawodowej Romów poprzez wspieranie tworzenia nowych przedsiębiorstw - integracyjnych spółdzielni socjalnych |
---|
Kompleksowy model aktywizacji zawodowej Romów poprzez wspieranie tworzenia nowych przedsiębiorstw - integracyjnych spółdzielni socjalnych stanowi rezultat przygotowywany przez Partnerstwo.
Przy opracowaniu modelu uwzględniono specyfikę społeczności romskiej, a zaproponowane beneficjentom miejsca pracy dostosowane zostały do ich specyfiki kulturowej i posiadanych umiejętności. Do istotnych elementów przygotowywanego modelu należą:
- zapewnienie dostępu do informacji rynkowej, szkoleń biznesowych, uzupełniających szkoleń zawodowych oraz mentoringu;
- oparcie profilu działalności spółdzielni na umiejętnościach posiadanych przez społeczność romską;
- dostosowanie tworzonych miejsc pracy i form organizacyjnych do specyfiki kulturowej Romów;
- wspieranie inicjatyw o charakterze integracyjnym udziału w grupie członków założycieli nie-Romów z lokalnej społeczności, lokalne kampanie antydyskryminacyjne towarzyszące powołaniu spółdzielni socjalnej;
- wypracowanie mechanizmu współpracy pomiędzy powstającymi romskimi spółdzielniami socjalnymi, lokalną społecznością romską i romskimi stowarzyszeniami, a władzami samorządowymi, instytucjami lokalnego rynku pracy i innymi podmiotami lokalnej społeczności (np. stowarzyszenia lokalnego biznesu).
W ramach projektu zaplanowano złożenie czterech spółdzielni socjalnych, których działalność jest dostosowana do specyficznych potrzeb i możliwości lokalnych społeczności romskich, uwzględniając także możliwość zatrudnienia osób bezrobotnych ze społeczności lokalnej, nie pochodzących z grupy etnicznej Romów. Wybranie profilu działalności spółdzielni zostało poprzedzone analizą umiejętności posiadanych przez beneficjentów w danej społeczności - tradycyjne umiejętności romskie (np. cygańskie patelnie, romska kuchnia, etniczne rękodzieło itp.). Ponadto przeprowadzona została analiza lokalnego rynku, ukierunkowana na odbiorców instytucjonalnych lub klientów wywodzących się spoza lokalnej społeczności. W każdej ze spółdzielni planowano zorganizowanie 10-cio osobowych grup założycielskich, uprzednio przeszkolonych w zakresie: umiejętności menedżerskich i biznesowych oraz specyfiki zarządzania spółdzielnią.
Model został przygotowany w oparciu o generalne wytyczne dla programów aktywizacji zawodowej migrantów i grup etnicznych, będących w szczególnej sytuacji społeczno-ekonomicznej, wypracowane przez organizacje międzynarodowe. Powstały one w oparciu o wnioski płynące z wielu projektów tego typu, realizowanych w różnych regionach świata i w odniesieniu do bardzo różnych grup docelowych na przestrzeni ostatnich 30 lat XX wieku. Testowane rozwiązania stanowią adaptację tych wytycznych do specyfiki społeczności romskiej oraz polskich warunków prawnych. W swoim ostatecznym kształcie rozwiązania modelowe sformułowano w oparciu o wnioski płynące z fazy testowania. Efektem końcowym przygotowywanego rezultatu jest rozwój nowych form działania na rzecz integracji Romów na rynku pracy poprzez wspieranie wśród nich przedsiębiorczości
Spółdzielnie socjalne zakładane były w czterech lokalizacjach, różniących się ważnymi cechami socjoekonomicznymi (wielkie miasto o wysokim poziomie bezrobocia, małe miasteczko, gmina wiejska, różne obszary geograficzne Polski) oraz w kontekście różnych grup romskich mieszkających w Polsce. Spółdzielnie socjalne uruchomiono w Szczecinku, Krakowie, Olsztynie i Witnicy.
Warunki wyjściowe konieczne dla podjęcia wdrażania rezultatu w danej społeczności lokalnej to:
- obecność przedstawicieli lokalnej społeczności romskiej zdolnych i gotowych do współpracy ze społecznością nie-romską i podjęcia pracy przy tworzeniu spółdzielni socjalnej;
- obecność lokalnych podmiotów doświadczonych we współpracy z lokalną społecznością romską, dobrze ją znających i cieszących się jej zaufaniem;
- gotowość wszystkich ww. podmiotów do współpracy przy wdrażaniu rezultatu.
Do stosowania rezultatu konieczne są:
- badanie umiejętności wśród lokalnej społeczności romskiej;
- analiza i badanie rynku lokalnego;
- określenie możliwych profili działalności biznesowej;
- rekrutacja grupy założycielskiej;
- szkolenie biznesowe;
- zapewnienie uzupełniających kursów zawodowych zgodnie z indywidualnymi potrzebami grupy docelowej;
- wsparcie finansowe, instytucjonalne i merytoryczne w początkowym okresie działalności;
- zapewnienie finansowania opieki nad dziećmi kobiet angażujących się w tworzenie spółdzielni w początkowej fazie jej działalności.
Rezultat projektu to kompleksowy model aktywizacji zawodowej Romów zdolnych do samodzielnego funkcjonowania na rynku, poprzez wspieranie tworzenia nowych przedsiębiorstw (integracyjnych spółdzielni socjalnych) dostosowanych do specyfiki społeczności romskiej i oferujących jej miejsca pracy. W proponowanym modelu profil działalności spółdzielni, tworzonych miejsc pracy i form organizacyjnych opierał się na umiejętnościach posiadanych przez społeczność romską i dostosowanych do specyfiki kulturowej Romów. W przygotowywanym modelu, jako jedną z metod wspierania integracyjnego aspektu spółdzielni było angażowanie do grupy założycielskiej osób pochodzących z małżeństw mieszanych polsko-romskich. Takie rozwiązanie zostało przyjęte na podstawie badań z których wynikało, że doświadczenie wspólnej pracy z Romami znacząco przyczynia się do redukcji wzajemnych negatywnych stereotypów i uprzedzeń, co powinno zwiększać szanse pozytywnego oddziaływania rezultatu w zakresie przeciwdziałania stereotypom i wzmacniania integracji. Wdrożenie rezultatu powinno przyczynić się także do rozwoju nowych form działania na rzecz integracji Romów na rynku pracy, poprzez wspieranie wśród nich przedsiębiorczości. Taką formę wspomagającą stanowiły innowacyjne, w ocenie Partnerstwa, programy szkoleń opracowanych specjalnie z myślą o tej grupie, jak i wspieranie Romów w tworzeniu miejsc pracy dostosowanych do ich specyfiki kulturowej i wykorzystujących posiadane przez nich umiejętności. Wypracowany przez Partnerstwo rezultat i jego elementy składowe dają możliwość wykorzystania przygotowanych rozwiązań dla tej grupy docelowej w innych środowiskach. Rekomendacja rezultatu jest możliwa pod warunkiem przygotowania pełnego wkładu merytorycznego proponowanego rozwiązania, w okresie realizacji projektu.
osoby bezrobotne, romowie
Numer projektu | D0406 |
---|---|
Czy rezultat jest rekomendowany przez eksperta: takCzy rezultat może być stosowany bez wsparcia finansowego: nieRegion testowania: Zachodniopomorskie-Szczecinek, Małopolskie-Kraków, Warmińsko-mazurskie-Olsztyn |