BAZA REZULTATÓW | OPIS REZULTATU SZKOLENIOWEGO


Nazwa rezultatu szkoleniowego System wspierania dwukierunkowego transferu wiedzy oraz planowanego procesu fluktuacji kadr w organizacjach

Opis rezultatu szkoleniowego:

Rezultatem projektu jest System wspierania dwukierunkowego transferu wiedzy oraz planowanego procesu fluktuacji kadr w organizacjach. W ramach tego rezultatu przygotowano system wspierania procesu naturalnej fluktuacji kadr z wykorzystaniem elementów zarządzania wiedzą i podnoszenia kwalifikacji zawodowych beneficjentów, a więc wykształconych osób młodych, nie posiadających doświadczenia zawodowego oraz pracowników 50+, którzy będą przekazywać ludziom młodym swoją wiedzę i nabyte doświadczenie przy wykorzystaniu metod tradycyjnych oraz nowoczesnych rozwiązań informacyjnych i komunikacyjnych. Wdrożenie tego rezultatu sprzyja efektywnemu zarządzaniu zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie, jak również efektywnemu wykorzystaniu potencjału zawodowego pracowników. Przygotowany system opiera się na wdrożeniu kompleksowego oprogramowania, umożliwiającego kształtowanie polityki zatrudnienia w przedsiębiorstwach, usprawnienie procesu zatrudniania nowych kadr w przedsiębiorstwie, poprzez dobór pracowników, tak pod względem posiadanych umiejętności, jak i cech charakterologicznych. Powyższe rozwiązanie opiera się na ścisłej współpracy (system mentoringu) pomiędzy wymienionymi wyżej pracownikami, umożliwiając dwukierunkowy przepływ wiedzy.
System wspierania procesu naturalnej fluktuacji kadr ma budowę modułową:
- moduł rekrutacyjny - selekcja kadr pod kątem charakterologicznym, budowanie efektywnych zespołów, ułatwiających równocześnie płynny przepływ wiedzy między starszymi i młodszymi pracownikami;
- moduł edukacyjny - wspierający pracowników 50+ w zakresie wykorzystywania obsługi narzędzi IT. Cześć tego systemu edukacyjnego może ulegać modyfikacji, w zależności od potrzeb edukacyjnych użytkowników;
- moduł mentoringu - kierowany szczególnie do wprowadzania nowych pracowników do przedsiębiorstwa;
- moduł wdrożeniowy - umożliwia koordynację wymienionych modułów, w sytuacji wdrożenia całego systemu;
- moduł administracyjny - przydatny w większych i bardziej złożonych przedsiębiorstwach.
Model Sieci Centrów Edukacji Społeczeństwa Informacyjnego stanowi zintegrowany system organizacji szkoleń dla małych i średnich przedsiębiorstw, dostępnych na poziomie lokalnym. W ramach modelu opracowywane są programy kursów platforma e-learningowa dotyczące m.in.: zastosowania nowoczesnych rozwiązań IT w przedsiębiorstwie, zarządzania oraz funkcjonowania biznesu. Zadania Centrali SCESI oraz lokalnych ośrodków szkoleniowych dotyczą badania potrzeb edukacyjnych użytkowników, przygotowywania programów i materiałów szkoleniowych, kształcenia kadry szkoleniowej oraz koordynacji działań całej sieci. Podczas zajęć dydaktycznych prowadzonych w ramach modelu wykorzystywane są nowatorskie metody nauczania. Łączenie poszczególnych placówek edukacyjnych, działających dotychczas osobno, w jedną sieć pozwala przygotować łatwo dostępny system edukacyjny, dzięki któremu możliwa jest realizacja projektów szkoleniowych zakrojonych na szeroką skalę.

Warunki konieczne do stosowania rezultatu:

Do stosowania rezultatu konieczne są działania w zakresie:
- promocji;
- pozyskiwania partnerów na poziomie lokalny;
- przygotowania zaplecza administracyjno-technicznego centrów edukacji;
- przeszkolenia pracowników (kadry zarządzającej, trenerów, ekspertów i konsultantów ds. metodologii, standardów i procedur SCESI);
- uruchomienia ośrodków regionalnych oraz bieżącego zarządzania siecią.

Opinia eksperta:

Rezultatem projektu było przygotowanie kompleksowego modelu wspomagającego naturalny proces fluktuacji kadr w organizacjach z wykorzystaniem elementów zarządzania wiedzą oraz podnoszenia kwalifikacji zawodowych w odniesieniu do docelowej grupy beneficjentów. Proponowany rezultat wspierał zmniejszenie ryzyka wykluczenia zawodowego osób pracujących, a zagrożonych utratą pracy oraz wsparcie w podjęciu pracy i wykonywania zadań zawodowych osób nie posiadających wcześniejszego doświadczenia zawodowego.
Elementami składowymi tego modelu to: moduł rekrutacyjny, moduł edukacyjny, moduł mentoringowy, moduł wdrożeniowy - służący głównie do administrowania poprzednimi modułami. Na uwagę zasługują wszystkie moduły, pod kątem innowacyjności i kompleksowości wdrażanego rezultatu. Przedstawiony rezultat odnosił się do dwóch grup społecznych - osób młodych, wykształconych, ale nie posiadających oświadczenia zawodowego oraz osób 50+ mających problemy z wykorzystaniem w codziennej pracy najnowszych osiągnięć użytkowych z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej. To skupienie na dwóch grupach docelowych nie oznacza, iż poszczególne elementy rezultatu nie mogą funkcjonować samodzielnie i poza środowiskiem projektowym. Rezultat może być wykorzystywany przez przedsiębiorstwa w sektorze usług, a poszczególne moduły przez każdą organizację dla które ma znaczenie praca grupa i która stosuje procedury rekrutacyjne.

Beneficjenci:

młodzież, osoby 50+


Rezultat został przygotowany w ramach PIW EQUAL

Numer projektu F0238

Czy rezultat jest rekomendowany przez eksperta: tak

Czy rezultat może być stosowany bez wsparcia finansowego: tak