- CPE
- Odwołanie zgody na przetwarzanie danych osobowych
- CPI
- Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
- KRAJOWA INSTYTUCJA WSPOMAGAJĄCA POKL
- WYDZIAŁ INFORMACJI FE
- Program Operacyjny Kapitał Ludzki
- LT-PL-RU 2007-2013
- PL-BY-UA 2007-2013
- FLC
- Programy Interreg
- PL-RU 2014-2020
- PL-BY-UA 2014-2020
Kontrola zamówień publicznych
Kontrola EX-ANTE postępowań o udzielenie zamówienia publicznego realizowanych na podstawie Ustawy prawo zamówień publicznych
Partner jest uprawniony przed ogłoszeniem postępowania o zamówienie publicznego do przedłożenia dokumentacji przetargowej do Kontrolera I stopnia celem wstępnej oceny zgodności opracowanej dokumentacji z ustawą PZP.
Ocena uprzednia (ex-ante), co do zasady, pełni funkcję prewencyjną i doradczą, ma pomóc beneficjentowi ustrzec się przed negatywnymi skutkami ewentualnych naruszeń przepisów ustawy PZP, szczegółowych wymagań określonych w dokumentach programowych lub zasad unijnych i krajowych.
Kontroler I stopnia przeprowadza ocenę ex-ante, jeśli zostaną spełnione łącznie wszystkie następujące przesłanki:
- do Kontrolera I stopnia został złożony wniosek beneficjenta o przeprowadzenie oceny ex-ante,
- postępowanie jeszcze nie zostało wszczęte przez beneficjenta,
- umowa o dofinansowanie na realizację projektu została podpisana.
Informacja z wynikami kontroli ex ante przekazywana jest beneficjentowi, w terminie 15 dni roboczych od dnia otrzymania dokumentacji do oceny.
Dokumenty do kontroli ex-ante
Kontroler I stopnia na wniosek Partnera poddaje weryfikacji projekty dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia przez beneficjenta postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w szczególności:
projekt ogłoszenia o zamówieniu,
projekt SIWZ,
projekt zaproszenia do negocjacji
projekt umowy w sprawie zamówienia publicznego. W trakcie dokonywania oceny ex-ante zwraca szczególną uwagę na możliwość wystąpienia naruszeń przepisów ustawy PZP, o których mowa w Taryfikatorze, a w szczególności możliwości użycia zapisów naruszających zasadę równego traktowania i uczciwej konkurencji w opisie przedmiotu zamówienia, warunkach udziału w postępowaniu, ocenie ofert, prawidłowości wyboru tryby postępowania.
UWAGA:
Kontroler I stopnia nie ponosi odpowiedzialności za przeprowadzenie procedury zamówienia. Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy PZP za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia odpowiada kierownik zamawiającego.
Przekazanie zastrzeżeń lub brak zastrzeżeń Kontrolera I stopnia po przeprowadzonej ocenie ex-ante nie wyklucza zidentyfikowania przez Kontrolera I stopnia nieprawidłowości w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na etapie kontroli wydatków.
W przypadku zastrzeżeń do treści projektów dokumentów Kontroler I stopnia informuje beneficjenta, że niewprowadzenie zmian do dokumentacji może skutkować uznaniem części lub całości wydatku za nieprawidłowy na dalszych etapach kontroli.
Przekazanie zastrzeżeń lub brak zastrzeżeń Kontrolera I stopnia po przeprowadzonej ocenie ex-ante nie wyklucza zidentyfikowania przez Kontrolera I stopnia nieprawidłowości w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na etapie kontroli wydatków.
W przypadku zastrzeżeń do treści projektów dokumentów Kontroler I stopnia informuje beneficjenta, że niewprowadzenie zmian do dokumentacji może skutkować uznaniem części lub całości wydatku za nieprawidłowy na dalszych etapach kontroli.
UWAGA:
Kontroler I stopnia weryfikuje dokumentację jednokrotnie, dokumentacja poprawiona przez beneficjenta w wyniku zgłoszenia zastrzeżeń po przeprowadzonej ocenie ex-ante nie jest powtórnie weryfikowana przez Kontrolera na etapie oceny ex-ante.
Kontrola EX-POST postępowań o udzielenie zamówień publicznych realizowanych na podstawie Ustawy Prawo zamówień publicznych
Kontrola ex-post przeprowadzona jest po udzieleniu zamówienia publicznego. Kontroler I stopnia nie przeprowadza kontroli ex-post jeżeli:
- wydatki dotyczące udzielonego zamówienia nie są rozliczane za pomocą uproszczonych metod rozliczania wydatków w linii budżetowej koszty biurowe i administracja,
jeśli pomimo wyłączenia podmiotowego lub przedmiotowego ze stosowania ustawy PZP partner przeprowadził procedurę wyłonienia wykonawcy w oparciu o przepisy ustawy PZP,
- w odniesieniu do zamówień publicznych przeprowadzonych zgodnie z ustawą PZP o charakterze pomocniczym w stosunku do działań realizowanych w projekcie np. postępowanie na poziomie całej instytucji na materiały biurowe, tłumaczeniowe, cateringowe w przypadku gdy suma wydatków rozliczanych w ramach projektu jest równa lub niższa niż 4500 PLN brutto – nie dotyczy postępowań o zamówienie publiczne przeprowadzanych wyłącznie na potrzeby projektu.
- wydatki dotyczące udzielonego zamówienia nie są rozliczane za pomocą uproszczonych metod rozliczania wydatków.
Kontrola ex-post postępowań o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzonych przez beneficjentów dokonywana jest przez Kontrolera I stopnia niezależnie od weryfikacji administracyjnej lub kontroli na miejscu.
UWAGA:
Celem usprawnienia kontroli administracyjnej (weryfikacji złożonych raportów), rekomenduje się przedłożenie dokumentacji dotyczącej przeprowadzonego postępowania o zamówienie publiczne, bezpośrednio po podpisaniu umowy o zamówienie publiczne, niezależnie od harmonogramu okresów sprawozdawczych. Brak wydatków w ramach danej umowy o zamówienie publiczne nie wyklucza kontroli ex-post.
Dokumenty do kontroli EX-POST
W przypadku zamówień publicznych partner projektu jest zobowiązany dostarczyć do kontroli I stopnia następującą dokumentację dotyczącą postępowania o udzielenie zamówienia publicznego:
- Protokół z postępowania o zamówienie publiczne wraz z wszystkimi załącznikami,
- Ogłoszenie o zamówieniu wraz z ewentualnymi zmianami,
- Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia wraz z ewentualnymi zmianami,
- Umowę o zamówienie publiczne wraz z ewentualnymi aneksami,
- Oferty wraz z wymaganymi załącznikami,
- Treść zapytań i odpowiedzi – jeśli dotyczy
- Wniesienie wadium – jeśli dotyczy
- Dokument powołujący Komisję przetargową – jeśli dotyczy
- Informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej,
- Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia publicznego.
UWAGA:
Niezależnie od wybranej procedury, przy udzielaniu zamówienia należy przestrzegać zasad przejrzystości, uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, środki finansowe należy wydatkować w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady terminowego uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, zaś proces wyboru powinien być odpowiednio udokumentowany.
W przypadku stwierdzenia naruszenia zasad udzielania zamówień publicznych kontroler ma prawo nałożyć korektę finansową zgodnie z rozporządzeniem w sprawie korekt.
Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień.

Portal współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,
Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa
